Arbetsförmedlingen: För de långtidsarbetslösa krävs en rad olika insatser
I en debattartikel publicerad 2 maj i Ulricehamns Tidning skriver Lena Molin, operativ chef för Manpower Matchning, att många företag har svårt att rekrytera rätt slags kompetens och att Arbetsförmedlingen därför bör öka inköpen av matchningstjänster. Arbetsförmedlingen har i dag fler än hundra olika leverantörer och närmare 64 000 personer har en pågående matchningstjänst. Antalet deltagare i matchningstjänster ökar också kontinuerligt. Samtidigt jobbar vi intensivt med att få arbetssökande till arbetsmarknadsutbildning vilket också är en viktig väg till att arbetsgivare får arbetskraft.
”I Västra Götalands län låg arbetslöshetsnivån i mars på 6,3 procent vilket är den lägsta siffran på över två år. Samtidigt ligger långtidsarbetslösheten kvar på en hög nivå.”
Precis som Lena Molin skriver är det svårt för många företag att hitta rätt kompetens. Sedan pandemin klingade av har dock arbetslösheten sjunkit snabbt. I Västra Götalands län låg arbetslöshetsnivån i mars på 6,3 procent vilket är den lägsta siffran på över två år. Samtidigt ligger långtidsarbetslösheten kvar på en hög nivå. Många långtidsarbetslösa har en svagare konkurrensförmåga, det kan handla om att man har en funktionsnedsättning som påverkar arbetsförmågan, saknar gymnasieutbildning, är född utanför Europa eller är äldre (55 plus). Det innebär ofta att man saknar de kompetenser eller den utbildning som arbetsgivarna efterfrågar.
För att dessa personer ska få ett jobb krävs ofta en rad insatser, såsom utbildning, subventionerade anställningar och praktik. Men även arbetsgivarna har ett ansvar att göra sig attraktiva så att fler söker sig till utbildningar inom bristyrken.
Lars Öhlund
Arbetsförmedlingschef Västra Götalands län