Lärarassistenter är bra för lärandet
I en krönika i UT 21/11 lyfter Kajsa Kettil fördelen med fler lärarassistenter som kan avlasta den pedagogiska personalen med arbetsuppgifter. Vi kan bara hålla med. Därför satsade vi också en miljon kronor i budgeten för just lärarassistenter.
Sedan fastnar Kettil i ett resonemang om varför kommunfullmäktige inte biföll Socialdemokraternas och Liberalernas förslag om att skjuta till ytterligare 500 000 kronor till lärarassistenter utan att förklara för läsaren anledningen till att flera partier var kritiska till deras förslag, vilket är olyckligt.
”Vi tyckte inte att det var ett bra förslag.”
Anledningen till att vi, och andra partier, inte biföll förslaget var den ekonomiska finansieringen. S och L finansierade sitt förslag genom att ge alla verksamheter ett ökat besparingskrav på totalt 6,2 miljoner kronor. För lärandet skulle det först innebära en resursminskning med 1,1 miljoner kronor och sedan fick man tillbaka riktade pengar på 0,5 miljoner för lärarassistenter.
Så om kommunfullmäktige hade antagit S och L:s förslag hade lärandet förlorat 0,6 miljoner i resurser för att stärka verksamheten. Vi tyckte inte att det var ett bra förslag.
Roland Karlsson (C), kommunstyrelsens ordförande
Mikael Levander (NU), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande
Mikael Dahl (C), biträdande kommunalråd
Svar direkt: Syftet med krönikan var att lyfta fram betydelsen av öronmärkta resurser till fler lärarassistenter. Generella anslag innebär inte per automatik att en sådan satsning prioriteras.
Om den styrande minoriteten har för avsikt att utöka satsningen på lärarassistenter i skolan är det utmärkt. Skolan är alltför viktig för att prestige ska stå i vägen för konsensus och samarbete.
Jag ser fram emot att framöver kunna skriva att Ulricehamns partier 2021 gick samman och lyckades vända den negativa trenden i skolan.
Kajsa Kettil, chefredaktör