Annons
Nyheter

Bra bemötande men dåligt svar

Ringer du kommunen med en enkel fråga får du sannolikt ett bra bemötande men inte alltid svar på din fråga. Det är lite tillspetsat ett par av resultaten när kommunens kvalité har testats på flera sätt.
Nyheter • Publicerad 2 april 2014

– Ska man försöka ge en sammanfattande bild kan man säga att vi nog ligger något över snittet. En del mått ligger över och andra under, säger Peter Danestad som är kommunens kvalitets- och verksamhetsutvecklare.

Han talar om resultatet av undersökningen Kommunens kvalitet i korthet, som genomförs av Sveriges kommuner och landsting.

Annons

Det som mäts ska ha en tydlig koppling till den service som kommuninvånarna möts av, och måtten har tagits fram i samverkan med flera kommunstyrelseordföranden.

Ulricehamns kommun är med för första gången.

– I dagsläget är det 220 kommuner som deltar och då tycker vi att Ulricehamns kommun också ska vara med. Det är ett bra sätt att jämföra sig med andra kommuner, säger Peter Danestad.

Som tillägger att måtten förstås ska tolkas försiktigt.

– Alla mått har sina svagheter. Det måste man ha i beaktande. Men det här är en indikation hur vi ligger till i jämförelse med andra deltagande kommuner.

Bland de positiva resultaten av undersökningen kan nämnas att Ulricehamn fick högt betyg vad gäller bemötandet när man via telefon ställer en enkel fråga till kommunen.

– Här ligger vi i topp. Det känns väldigt roligt.

Positivt var också en låg kostnad per betygspoäng, goda resultat på nationella prov i årskurs sex och andel brukare som är nöjda med sitt särskilda boende.

Negativt var bland annat att få fick svar när de tog kontakt med kommunen via telefon för att få ett direkt svar på en enkel fråga.

Det var också få som fick plats inom förskoleverksamheten på önskat placeringsdatum och få behöriga till något nationellt program på gymnasiet.

Annons

Nu ska resultatet användas för att förbättra verksamheten. Peter Danestad nämner till exempel att man redan är igång med att förbättra kommunens webbinformation, en punkt som låg under medel i undersökningen.

– Alla verksamheter har fått det här presenterat för sig och tittar på detta. En del har redan börjat jobba för att förbättra måtten.

Exempel där Ulricehamn är bättre än snittet

Hur många timmar huvudbibliotek, simhall och återvinningsstationen har öppet utöver tiden 08-17 på vardagar per vecka.

Ulricehamn 49

Medelvärde 46

Hur trygga och säkra känner sig medborgarna i kommunen?

Ulricehamn 64

Medelvärde 61

Vilket resultat når elever i årskurs 6 i kommunen i de nationella proven? (%)

Ulricehamn 97

Medelvärde 93

Kostnad per betygspoäng (kr)

Ulricehamn 317

Medelvärde 361

Andel brukare som är ganska/mycket nöjda med sitt särskilda boende? (%)

Ulricehamn 91

Medelvärde 84

Andelen förvärvsarbetare i kommunen (%)

Ulricehamn 82,5

Medelvärde 78,6

Exempel där Ulricehamn är sämre än snittet

Hur stor andel av de som erbjudits plats inom förskoleverksamhet har fått plats på önskat placeringsdatum? (%)

Ulricehamn 57

Medelvärde 69

Andel behöriga elever till något nationellt program på gymnasiet (%)

Ulricehamn 80,4

Medelvärde 87,5

Hur många nya företag har startats per invånare i kommunen? (st)

Ulricehamn 4,8

Medelvärde 5,0

Hur stor andel av medborgarna som tar kontakt med kommunen via telefon får ett direkt svar på en enkel fråga? (%)

Ulricehamn 31

Medelvärde 44

Anders Rosenberg
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons