Ett mörkare Änglagård
Är du med och väljer inspelningsplatser eller var börjar ditt arbete?
– Det är klart jag är med och rekar. Mitt öga talar ju om vad som funkar och inte. Det är otroligt noga. Jag vill ha ställen med själ. Det får inte vara för ljust och inte för vitt, för det kan jag inte göra så mycket med. Jag vill ju att alla ska se det jag ser.
Du har filmat de båda andra Änglagårdsfilmerna. Påverkar det hur du väljer att filma nu?
– Jo, men tänk så här. Tiden har gått. Ica-affären är nedlagd. Jag måste ju tillföra en dimension. Den här filmen kommer att ha större kontraster - mer svärta. Den blir kanske inte så ljus som de båda andra eftersom det finns en dysterhet i en nedlagd landsbygd. Jag vill få in ett vemod, så att det inte blir för skirt.
Hur blev du filmfotograf?
– Min farsa Gunnar Fischer jobbade som filmfotograf med bland annat Ingmar Bergman. Jag vick väl hänga med på ett hörn och fick smak för det här. Det är ett så otroligt spännande jobb.
Sen hade jag ju ett helvete med att leva upp till att vara son till Gunnar. Det tog flera år innan jag tyckte att jag kunde åstadkomma något som dög. Filmandet är tveeggat för mig. Jag filmar inte en dag utan fjärilar i magen. Det är skitläskigt och det blir bara svårare och svårare med åren.