– Tre, två, ett, klipp, skriker skolans alla elever.
Varvid eleven Paulina Jonsson klipper bandet vid den ena dörren och eleven Pontus Frid Hultman vid den andra. Sedan springer klass 5 och 6 in i sitt nya klassrum som de inte har sett sedan det gjordes om.
– Vad fint det är.
– Yes.
– Vad coolt.
De ser sig om, prövar de höj- och sänkbara stolarna och känner på de ljuddämpade borden.
Färgerna är en stor skillnad, säger Emma Ekwall. Dessutom är de nya förvaringslösningarna väldigt bra.
– Det känns lugnare nu. Det känns mer i ordning nu, säger hon.
Det började med en önskan att jobba ämnesintegrerat. Därför bestämde sig klassen för att vara med i möbelföretaget Kinnarps tävling om att designa framtidens klassrum. Bland mycket annat övade eleverna matte genom att göra en skalenlig modell, de hade bild och lärde sig om färglära och de har lärt sig mycket om samarbete. Förutom modellen skrev de ner hur de hade tänkt sig klassrummet.
Bland 150 förslag valdes det från Hössna först ut som en av tio finalister. I maj stod det klart att man hade vunnit och alltså skulle få 100 000 kronor till ett nytt klassrum. Detta nya klassrum har sedan tagits fram tillsammans med personal från Kinnarps. Dels har man utgått från elevernas eget förslag, dels har man presenterat nya idéer.
Under invigningen den här tisdagen deltar skolans alla elever, representanter från Kinnarps samt politiker och tjänstemän från kommunen. Läraren Lena Eriksson berättar hur hon och klassen fick reda på vinsten.
– Helt plötsligt en dag stod det personer här vid klassrummet i fina kläder och med tårtkartonger i famnen. Jag blev så överraskad. Jag kunde inte tro att vi hade vunnit utan var övertygad om att vi kanske hade kommit tvåa eller tre. Därför undrade jag var de hade kuverten med biobiljetter. När de sa att vi hade vunnit blev jag alldeles snurrig i huvudet. Det blev bara för mycket.
När eleverna fick reda på vinsten blev reaktionen minst lika glad. Det utbröt jubel, glada tjut och applåder.
– Det var härligt att se hur glada ni blev. Man är så stolt att man får gåshus på armarna, säger Lena Eriksson.
Även Anders Larsson från Kinnarps håller tal. Han arbetar med att sälja möbler till skolor och sa att företaget förstås vill försöka förstå vad kunderna vill ha, både nu och i framtiden. Därför är man intresserad av elevernas förslag om hur klassrum borde se ut.
Han säger att Hössnas tävlingsbidrag stod ut.
– Det var solklart vem som skulle vinna.
Rektorn Mimmi Målberg talar sedan om allt som eleverna lärt sig under arbetet.
– Ni har tagit egna initiativ, samarbetet, tagit ansvar, varit kreativa, nyfikna och mycket mer. Med ett fint ord kallar man det för entreprenöriella kompetenser.
När eleverna i femman och sexan har fått ta sitt klassrum i besittning visas det även för skolans andra elever. Eleverna provsitter sackosäckar eller minglar med salta pinnar och ett glas cider.
Läraren Lena Eriksson är förstås också nöjd med klassummet. Framförallt tycker hon förvaringslösningarna är bra och har gjort stor skillnad men också att man bättre tar till vara ljuset nu. Hon nämner också sådant som de ljuddämpande borden. Bara en sådan sak att flera elever kan slå med tärning utan att ljudnivån blir jobbig gör stor skillnad.
Lena Eriksson berättar att när invigningen är över ska eleverna börja bo in sig. Sedan följer arbetet med skolans värdegrundsvecka då man bland annat ska göra vänskapsdockor. Hon säger också att det nya klassrummet inte uteslutande kommer användas av den vinnande klassen.
– Tanken är att andra klasser också ska kunna vara där ibland.