Ingen hållplats vid Rönnåsen
AP&T är på plats och till sommaren kommer LK Pex att flytta sin verksamhet till det nya industriområdet Rönnåsen. Vilket innebär att det efter semestrarna kommer att vara cirka 220 personer som skall ta sig till jobbet, en siffra som senare kommer att svälla till närmare 300 när företagen rekryterat färdigt enligt nuvarande planering.
När det gäller resorna till och från jobbet så är man hänvisade till individuella lösningar och det är nog ingen direkt djärv gissning att det då kommer att handla om bil för den absoluta merparten, eftersom det inte finns någon kollektivtrafik inplanerad till Rönnåsen. Närmsta hållplats i dagsläget är korsningen Jönköpingsvägen–Hestervägen och från den är det knappa två kilometer upp till parkeringen hos AP&T – ett avstånd som ganska säkert kommer att vara avskräckande för de som helst vill slippa ta bilen till jobbet.
– Från kommunens sida är det helt klart att vi vill ha en hållplats vid Rönnåsen och vi jobbar också för det. Man skall kunna åka kollektivt till jobbet, säger Johan Hallman, tf verksamhetschef, Ulricehamns kommun.
Men att man från kommunen vill ha en linjedragning förbi Rönnåsen är inte riktigt samma sak som att det blir så, eftersom det är Västtrafik som fattar beslut om kollektivtrafiken.
– Vi har en dialog med Västtrafik, men det är inte det lättaste att få gehör för detta.
Västtrafik lägger om sina turer och tidtabeller i mitten av december varje år men översynen och planeringen påbörjas ju långt innan dess.
– Det gör det lite osäkert om det skulle kunna bli en omläggning redan i år. Men vi jobbar för det, säger Johan Hallman.
Hos Västtrafik finns det i nuläget inga konkreta planer på att ändra sina linjer i Ulricehamn.
– Kommunen har förhört sig om justeringar av busslinjen och den dialogen pågår fortfarande. Vi vill veta vilket resandeunderlag som finns och vilka tider som det handlar om innan vi går vidare, säger Camilla Holtet, trafikutvecklingschef på Västtrafik.