Kassarna som ska ge tid och energi
De senaste åren har de ploppat upp en efter en. Matkassarna. De som ofta innehåller recept och ingredienser för fem middagar för fyra personer och levereras till kundens dörr. Samtidigt har tv-tablåerna fyllts av matlagningsprogram. Det prats närodlat, ekologiskt och lågt glykemiskt index.
En av de senaste aktörerna in på marknaden är Ica. I våras drog koncernen igång ett projekt med tre olika matkassar med olika pris och inriktning. Om två veckor hakar Ica kvantum i Ulricehamn på projektet. Försäljningschef Magnus Johansson är ansvarig för den nya tjänsten och berättar att matkassen först införs på prov. Tanken är att smyga igång den för att bli varm i kläderna och se hur stort intresset är.
Men behovet tvekar han inte över.
– Min uppfattning är att vi vill vara med överallt. Vi vill umgås med vänner, vi vill vara med barnen, det är jobb och aktiviteter och tiden räcker helt enkelt inte till om man vill laga god mat också. Det är här matkassen kommer in, förklarar han.
Grundtanken är att kunden köper tjänsten för att spara tid och få inspiration. Kassarna beställs på internet och hämtas i butiken en dag i veckan. En av kassarna är inriktad på ekologiska och färska varor, och den andra på lite billigare varor och enklare recept.
– Det ska vara inspirerande men ändå enkelt att laga. Man ska komma bort från makaronträsket, säger Magnus Johansson.
Är folk villiga att betala mer för en färdig matkasse?
– Det vet vi inte än. Jag uppskattar att vi tar runt en hundralapp extra för tjänsten. Men vi vet att många barnfamiljer vill vinna tid när det är mycket aktiviteter på kvällarna.