Kommunsamarbete i sadeln
– Vi är inte i mål. Nu börjar nästa resa, sa Jan-Åke Claesson när han testcyklade de femton milen tillsammans med representanter från berörda kommuner: Borås, Ulricehamn, Tranemo och Svenljunga.
Sällskapet ville testa den nya leden för att se om skyltningen fungerar, var det finns bra rastplatser och var man kan äta, med mera. De började i Borås på fredagen och övernattade i Limmared. På lördagen hade de medvind till Ulricehamn men kunde ändå känna en viss trötthet efter många mil i sadeln. Efter en kort fika på turistbyrån i Ulricehamn väntade sista sträcken från Ulricehamn tillbaka till Borås.
Med på resan från början var Susann Gustavson från Tranemo kommun, Marita Curran som är projektledare för den nya cykelleden, Helena Alcenius och Jan-Åke Claesson från Borås, Fredrik Dahl från Svenljunga samt Helena Haglund och Camilla Palm från Ulricehamn. Några droppade av på grund av andra åtaganden.
Under pausen på turistbyrån i Ulricehamn berättade cykelgänget om sina intryck. Som till exempel den varierade naturen. Eller lyckan över att få slippa trafik och tunga backar men ändå åka på asfalt.
Leden heter Sjuhäradsrundan och är femton mil lång, en stor del på gammal järnvägsvall. En politisk motion i Ulricehamn inledde arbetet i början av 2000-talet. Jan-Åke "Hugo" Claesson var då tjänsteman på Ulricehamns kommun och kom att bli en av dem som såg till att driva arbetet vidare. Idén med att asfaltera järnvägsvall spred sig till grannkommunerna och till sist kunde man knyta ihop Sjuhäradsrundan. Nu jobbar Jan-Åke Claesson för Borås stad, och intresset för banvallar har han kvar.
Sjuhäradsrundan ingår i ett pilotprojekt med Trafikverket som syftar till att få en gemensam skyltning för alla cykelleder i Sverige. Sjuhäradsrundan är den första leden som får de nya nationella skyltarna, som alltså bekostas av Trafikverket. Skyltarna har den fått för att den lever upp till vissa kriterier, som att vara trafiksäker och lämplig för olika målgrupper.
Kattegattleden i Halland, Sydostleden från Simrishamn till Växjö och Fyrleden på Öland väntas följa som liknande regionala eller nationella leder.
Cyklisterna från de fyra kommunerna talade varmt om vilket gott samarbete de har haft kring leden, ett samarbete som kan få goda effekter på andra områden. De hoppas också att leden kan stimulera till utveckling och en god spiral utefter sin väg. En bra led lockar turister, som skapar möjlighet för små företag inom besöksnäringen som i sin tur lockar mer turister.
Det är det som är Jan-Åke Claessons nästa resa.
Så trots tröttheten var det ett positivt gäng som satte sig på cyklarna igen och gav sig iväg mot Borås. Med sidvind den här gången.
Sjuhäradsrundan är en 15 mil lång cykelled genom kommunerna Borås, Ulricehamn, Tranemo och Svenljunga.
Asfaltering av banvall i Sjuhärad började i början av 2000-talet i Ulricehamn efter en motion av Miljöpartisten Arne Fransson. Sedan 2010 har det pågått ett samarbetsprojekt för att binda ihop Sjuhäradsleden.
Övervägande del av cykelleden går på de gamla järnvägsvallarna.
Den 29 maj invigs Sjuhäradsrundan officiellt i Dalsjöfors av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.