Annons
Nyheter
Höga hastigheter i kombination med bristfälligt utformade vägkorsningar. En bilresa till och från Marbäck sker med livet som insats, menar de boende.
Nyheter • Publicerad 26 april 2011
Katarina Gustafsson, Hans Larsson, Arne Johansson, Anette Gustafsson, Madeleine Olsson samt Tommy Carlborg efterlyser satsningar på höjd trafiksäkerhet vid infarterna till Marbäck.
Katarina Gustafsson, Hans Larsson, Arne Johansson, Anette Gustafsson, Madeleine Olsson samt Tommy Carlborg efterlyser satsningar på höjd trafiksäkerhet vid infarterna till Marbäck.Foto: Pernilla Rudenwall Petrie

Det är nu drygt ett år sedan som boende och företagare i Marbäck vände sig till kommunen samt Vägverket med kravet på säkrare trafikmiljö vid infarterna vid länsväg 157. Men enda påtagliga tecknet på att deras skrivelse nått fram är en sandlåda som ställts vid den norra infarten.

Dessutom – att sporadiskt kasta på några spadar sand i samband med snöröjning räcker inte, anser Tommy Carlborg, ordförande i Marbäcks IF.

Annons

– Vid den norra infarten brukar det vara rena blankisen på vintrarna. Då krävs att vägkorsningen grusas regelbundet, säger han.

Han har personlig erfarenhet av vad bristande halkbekämpning kan leda till. För ganska precis ett år sedan (5 mars 2010) skadades hans svärdotter i en trafikolycka vid norra infarten. Trots att hon körde långsamt, lyckades hon till följd av halkan inte stanna bilen vid stoppet, som gled ut på 157:an med en påkörningsolycka som följd.

Men hastigheten på länsväg 157 är också ett problem – året runt.

– Även om man har fritt åt bägge hållen, drar man sig för att köra ut. Risken är att man får möte med omkörande fordon som kommer från Ulricehamnshållet, säger Tommy Carlborg.

Sänkt hastighet, avfartsfil samt omkörningsförbud är vad de boende i Marbäck önskar.

När UT på måndagen träffar några vid södra infarten, finns två poliser på plats för en hastighetskontroll. Som på beställning, funderar UTs reporter.

– Men det är första gången jag ser några poliser här, säger Marika Hållander, en av de boende.

En av poliserna förklarar att de är där som en del av den nationella satsningen mot hastighetsöverträdelser.

Södra infarten till Marbäck betraktas för övrigt som en ännu mer riskabel infart än den norra. Höga hastigheter gör att många undviker vänstersväng in mot Marbäck. Men även att köra ut från Marbäck är förenat med fara, säger Arne Johansson, ordförande för Marbäck- Norra Gällstad LRF.

– Det är de höga hastigheterna som ställer till det. Även här skulle det behövts en refug samt avfartsfiler.

Annons

Ett problem så här på sommarhalvåret är också MC-körningen å 157:an, påpekar Katarina Gustafsson.

– Det verkar som om det pågår tävlingar på MC då och då på den här sträckan, säger hon.

Sture Karlsson, LRF, tycker det är dåligt att man inte fått något svar på sin skrivelse.

– Det är dåligt. Även om det kanske inte är kommunen som ansvarar så borde de kunna svara, säger han.

För drygt ett år sedan vände sig representanter för elva företag och föreningar i Marbäck till Ulricehamns kommun samt vägverket med krav på trafikhöjande åtgärder på länsväg 157 i höjd med Marbäck. Främst är det avkörningsfil som efterfrågas.

”Många olyckor, varav ett par med dödlig utgång, och dagliga tillbud talar för omedelbara åtgärder! Vi tror att Ni arbetar för ett säkrare samhälle för alla trafikanter i hela kommunen och ser fram emot en kontakt med trafik-/kommunikationsansvara”, heter det i brevet.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons