Nu åker Bolsa till EM
De började som ett av tusentals UF-företag i Sverige och hade planer att kombinera design och miljö i någon form av produkt. Det blev väskor, eller så kallade "weekendbags", som rönt stora framgångar. Nu har UF-företaget avvecklats och ett aktiebolag har uppstått. Anna Östlundh och Kalle Petersmo, som är två av fem som driver Bolsa, berättar när UT träffar dem innan avresan att de förutom all uppmärksamhet efter utmärkelsen Sveriges bästa UF-företag redan fått erbjudanden om att sälja sina produkter i diverse butiker. Vilka vill de dock inte svara på riktigt än innan allt är klart. Men närmast väntar alltså Sardinien i Italien och en kraftmätning mot Europas bästa unga företagare från 34 länder.
– Det känns jättekul, men det är svårt att säga vad vi förväntar oss för vi vet inte så mycket om motståndet, säger Kalle Petersmo.
EM-tävlingen består bland annat av en monterdel, en presentation av företagets grundidé som ska hållas på engelska samt en intervju med juryn. På en stor gala på torsdagskvällen utses sedan vinnaren, Europas bästa unga företagare. Resan är betald för de fem företagarna som en del av vinsten i SM och förutom dem själva åker föräldrar och lärare från Tingsholmsgymnasiet med. Bland konkurrenterna finns bland andra tillverkare av brädspel, musikarrangörer, energirådgivare, ett företag som arbetar med internationellt studiestöd och ett annat som tagit fram en dvd med utbildningsmaterial för barn med inlärningssvårigheter.
– Självklart ska det bli väldigt spännande. Man kan ju alltid hoppas på en vinst, det vore i så fall helt fantastiskt, men motståndet kommer säkerligen vara tufft, säger Anna Östlundh.
Vid midnatt på torsdag vet vi hur Bolsa stod sig i konkurrensen.