Nu är ”Hugo” på krigsstigen
– De förstör ju befintlig infrastruktur. Det verkar som om politikerna gått tillbaka till en inställning som rådde under 1970-talet, säger han.
Det omtvistade området ligger mellan kvarteret Karpen och Strandgatan. Här vill miljö- och byggnämnden enligt ett förslag låta kapa en bit av banvallen och leda om cykeltrafiken.
Jan-Åke Hugo Claessons utgångspunkt är att Ulricehamn i mångt och mycket är pionjär på cykelturismområdet. Det var här planerna på att bygga cykelväg enda ned till kusten startade kring millennieskiftet.
Tanken var att det skulle gå att cykla längs nedlagda banvallar från Vättern till Västerhavet - Västerhavsleden. Det var ett projekt som sträckte 32 mil genom åtta kommuner och genom tre län. För Ulricehamns del är projektet nästan genomfört - statliga, regionala och kommunala pengar hjälpte till att finansiera det. Jönköping håller på att bygga led mellan Axamo och Bottnaryd men sedan finns det en bit kvar i Ulricehamns kommun för att det ska gå att cykla på cykelväg hela vägen till Jönköping.
– Och nu vill de plötsligt ta bort en bit av cykelleden för att en exploatör kräver det. "Cykla runt - heter det". Förbi och i vägen för stans största iläggningsramp för småbåtar. Finns det en tanke på hur oskyddade barn, cyklister och funktionshindrade blir när backande trailers ska få i sina båtar? Finns det en kalkyl på hur mycket det kommer att kosta? Nej. Några planer på hur det ska genomföras och när? Nej. Det är tragiskt att politiker och tjänstemän i Ulricehamns kommun inte inser hur stort det här med cykelvägar är, menar Jan-Åke Hugo Claesson.
I Sverige finns över 700 mil nedlagd järnväg som i en framtid skulle kunna bli cykelled. I många kommuner pågår arbete med att ställa i ordning den.
- Det här är ett jätteprojekt och om något borde Ulricehamns kommun satsa på att bygga till den länk som fattas mot Jönköping - inte förstöra den infrastruktur som redan finns. Det är bedrövligt, säger Jan-Åke Hugo Claesson.
Jan-Åke Hugo Claesson som jobbar med infrastuktur för cykelvägar tycker att det är bedrövligt att kommunen nu vill ta bort en del av banvallen för att göra plats för ett bostadsområde. Har du Börje Eckerlid (C) som ordförande i miljö- och byggnämnden någon kommentar?
– Ja, det har jag. Rent juridiskt så finns det ingen gång- och cykelväg där. Enligt gällande byggplan från 1992 ska cykelvägen gå längs sjön. Jan-Åke Hugo har gjort en tabbe när de byggde cykelväg på banvallen utan att ändra byggplanen.
Idag är området från södra Karpen fram till reningsverket en gemensamhetsanläggning - det innebär att skulle det hända en olycka kan de boende i det området bli skadeståndsskyldiga. Genom att dra cykelvägen längs sjön som vi vill göra kommer de boende ifrån det ansvaret. För övrigt undrar jag varför det skulle vara så fel med en naturskön väg längs Åsunden istället för en cykelbana längs Tranemovägen.
Om nu banvallen ska kapas och cykelbanan ska gå runt - hur har ni planerat det hela och vad kommer det att kosta?
– Det är kommunstyrelsens sak inte vår.
Idag finns sammanlagt 17 mil sammanhängande cykelled i Ulricehamnsområdet med omnejd: Från Falköping genom Ulricehamn och Tranemo till Ambjörnarp. Från Tranemo västerut mot Svenljunga till Uddebo samt från Ulricehamn till Borås och vidare ut mot Sjömarken.
Pågående ledprojekt som så småningom ska byggas samman:
Sydostleden mellan Växsjö mot Blekinge och vidare mot Simrishamn.
Kattegattleden mellan Göteborg och Helsingborg (finansiering klar nationella och regionala medel).
Jönköping bygger led mellan Axamo och Bottnaryd.
Borås bygger mellan Sjömarken och Sandared, utmed Viskan mellan Viskafors och Borås och mellan Gånghester och Målsryd.