Annons
Nyheter

Nya turer kring färdtjänsten

Kommunens upphandling av färdtjänst och arbetsresor tar nya turer. Nu avbryter kommunen upphandlingen med hänvisning till att enda kvarvarande anbud från Ulricehamns Taxi blir för dyrt.
Nyheter • Publicerad 29 augusti 2014

Av de tre anbud som lämnades då kommunen i våras handlade upp färdtjänst och arbetsresor återstår nu endast ett. Nämligen det från Ulricehamns Taxi.

Inför upphandlingen var det Ulricehamns Taxi som hade kommunens uppdrag att svara för trafiken. Kommunens avsikt var att handla upp tjänsten för kommande tvåårsperiod med start av trafiken den 1 juli i år.

Annons

Men efter den utvärdering som gjordes i våras, överklagades kommunens beslut av Ulricehamns Taxi. Bolaget ansåg att det bolag som vann upphandlingen, Taxi Borås, hade fått möjlighet av Ulricehamns kommun att komplettera sitt anbud.

Förvaltningsrätten i Jönköping gav bolaget rätt. I sin dom beslutade rätten att ny utvärdering av kvarvarande anbud skulle göras.

Då endast Ulricehamns Taxis bud återstod, såg det ut som om saken var avgjord. Men Ulricehamns kommun har nyligen beslutat att avbryta upphandlingen för att istället göra en ny, så snart som möjligt.

– Anbudet från Ulricehamns Taxi ryms inte budget. Det innebär att vi har rätt att avbryta upphandlingen, säger Anna-Karin Merstrand på Ulricehamns kommun, som ansvarar för upphandlingen.

I går, fredag, var sista dagen då det var möjligt att överklaga beslutet. I skrivande stund har ingen utnyttjat den rätten.

Ulricehamns kommun anser att Förvaltningsrätten har fel i sin bedömning att Taxi Borås fått möjlighet att komplettera sitt anbud.

– Det var ingen komplettering utan enbart saklig information. Det har vi även angett i vårt yttrande till rätten. Med facit i hand skulle vi ha diskvalificerat båda anbuden, eftersom inget av dem uppfyller alla kraven i underlaget, säger Anna-Karin Merstrand.

Vad talar för att ni får ett bättre anbud i en ny upphandling, med tanke på utgången av den som nu genomförts?

– Erfarenheten från liknande situationer visar att anbuden ofta hamnar på en lägre nivå, då en upphandling görs om. Visserligen är det en process att göra om en upphandling. Men i detta fall har vi underlaget i stort sett klart. Det är enbart smärre justeringar som kan behöva göras.

På det hela taget verkar det vara en ganska misslyckad upphandling?

Annons

– Vi ser inte upphandlingen som misslyckad eftersom den visar att det uppenbarligen går att få ett avtal till lägre kostnad än vad Ulricehamns Taxi anser.

Vilka lärdomar drar ni, för att det inte ska hända igen?

– Framför allt ser vi vikten av tydligare förfrågningsunderlag, säger Anna-Karin Merstrand.

I väntan på att en ny upphandling kan slutföras, är det Ulricehamns Taxi som fortsätter köra trafiken.

Christer Seldevall

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons