Annons
Nyheter

Sylvia räddas kvar i Åsunden

En försäljning var nära förestående. Nu kan alla båtentusiaster andas ut. M/S Sylvia räddas kvar i kommunen.
Nyheter • Publicerad 2 augusti 2014
Foto: Erik Jullander
Leif Reinholdsson, Lars-Åke Hallgren (som representerar Resdax), Jonas Wallgren, Anders Johansson, Sven Gustavsson och Görgen Rosell är nöjda med att M/S Sylvia blir kvar i Åsunden.
Leif Reinholdsson, Lars-Åke Hallgren (som representerar Resdax), Jonas Wallgren, Anders Johansson, Sven Gustavsson och Görgen Rosell är nöjda med att M/S Sylvia blir kvar i Åsunden.Foto: Erik Jullander
Jonas Wallgren kör inte bara M/S Sylvia sedan i fjol, nu är han också delägare. Bakom honom samspråkar Anders Johansson, Per-Åke Hallgren, Görgen Rosell, Leif Reinholdsson och Sven Gustavsson.
Jonas Wallgren kör inte bara M/S Sylvia sedan i fjol, nu är han också delägare. Bakom honom samspråkar Anders Johansson, Per-Åke Hallgren, Görgen Rosell, Leif Reinholdsson och Sven Gustavsson.Foto: Erik Jullander

I torsdags lämnade de avgående delägarna Görgen Rosell och Anders Johansson över till de nya, Jonas Wallgren och Sven Gustavsson.

Jonas Wallgren började köra M/S Sylvia i fjol och stod inte ut med tanken på att båten skulle försvinna från hemstan.

Annons

– Från första turen har det bara varit positiva känslor. Alla är glada. Båtar är en stor del av mitt liv och det ska bara vara en båt här i sjön, säger Jonas Wallgren.

Sedan 2008 har Sylvia kört turer med tusentals resenärer i Åsunden. Ekonomiskt har det varit svårt att få ihop det, så svårt att båten har legat ute till försäljning under året.

Att två nya delägare klev fram var både en glädje och lättnad för alla inblandade.

– Målet har hela tiden varit att behålla båten här. Om vi hade fått sålt den till exempelvis någon i Amsterdam så hade vi tjänat en del pengar, men vi hade inte varit glada, säger Leif Reinholdsson, styrelseordförande i Rederi Åsunden AB och kvarstående delägare tillsammans med Resdax.

Leif Reinholdsson pekar på att det inte hade varit så lätt att hitta en ersättare till Sylvia, som har de rätta måtten för att kunna trafikera hela Åsunden.

– Det finns kanske fem typer av den här båten i hela Norden. Stan upplevs bäst från sjön så det är viktigt att det finns en båt. Jag tycker också att det är viktigt att inte tillgången till sjön blir en klassfråga. Det är få som har en egen båt, säger Leif Reinholdsson.

Att intresse och engagemang för M/S Sylvia finns har visat sig på flera sätt under året efter att UT skrev om den eventuella försäljningen i februari. Exempelvis på insändarplats i UT och genom antalet resenärer.

Den första delen av säsongen har antalet resenärer fördubblats jämfört med samma tidpunkt i fjol. Och då brukar den sista delen av båtsäsongen vara den starkaste.

– Det tar fem år att bygga upp en kundkrets. Vi har märkt att vi får allt fler resenärer från närliggande orter som Falköping, Jönköping och Borås. Det är ett intresse som man inte kan annonsera sig till, men om man gör ett bra jobb så sprids ryktet, säger Görgen Rosell.

Ekonomin är trots det ett orosmoln inför framtiden. Gänget bakom M/S Sylvia fortsätter att söka sponsorer även om den första redan är klar. Sponsorer behövs för att bättre kunna tackla de närmare 100 000 kronor som de fasta kostnaderna årligen utgör innan den förste passageraren ens har hunnit kliva ombord.

Annons

De nya delägarna hoppas på en ljusnande framtid. De ser sitt engagemang långsiktigt.

– Till att börja med ska vi fortsätta som vanligt. Turverksamheten är grunden, säger Sven Gustavsson

– Förhoppningen är att vi ska komma på nya idéer till nästa säsong, säger Jonas Wallgren.

Fakta om M/S Sylvia

* Byggdes 1943 på okänt varv i England.

* Är ursprungligen byggd som bunkerbåt och var med vi slaget vid Normandie 1944.

* Gjorde sin första sejour på Åsunden på 50-60-talen. Har även varit i gång på bland annat Mälaren och Hjälmaren.

* Sjösattes åter i Åsunden 2008 efter genomförd totalrenovering.

* Rymmer 48 passagerare.

* Byggmaterial: Galvat stålskrov.

* Största längd: 17,05 meter.

* Största bredd: 3,30 meter.

* Djupgående: 1,10 meter.

* Tonnage: 10 ton brutto och 7 netto.

Källa: Rederi Åsunden

Erik Jullander
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons