Annons
Nyheter

Taxi Ulricehamn straffas för fiffel vid färdtjänstupphandling

Konkurrensverket dömer Taxi Ulricehamn och ytterligare ett västsvenskt taxibolag att betala sammanlagt 1 550 000 kronor i straffavgift efter att de konkurrerande företagen på ett otillåtet sätt pratat ihop sig inför upphandlingen av färdtjänst i Ulricehamn.
Ulricehamn • Publicerad 24 oktober 2022 • Uppdaterad 25 oktober 2022
Taxi Ulricehamn och Väner Taxi AB får saftiga straffavgifter utdömda av Konkurrensverket, efter att ha samarbetat på ett otillåtet sätt vid en upphandling.
Taxi Ulricehamn och Väner Taxi AB får saftiga straffavgifter utdömda av Konkurrensverket, efter att ha samarbetat på ett otillåtet sätt vid en upphandling.Foto: Jens Augustinsson

Det har varit många turer kring den nya upphandlingen av färdtjänsten i Ulricehamns kommun. Långa handläggningstider, bristande konkurrens och en konkurrent som har överklagat beslut gör att upphandlingen, som ursprungligen skulle träda i kraft 1 september 2020, fortfarande inte är avgjord.

Nu tar historien en helt ny vändning. Efter en anmälan till Konkurrensverket om otillåtet samarbete under upphandlingen, så straffas nu Taxi Beställningscentral i Ulricehamns kommun AB (Taxi Ulricehamn) och Väner Taxi AB med miljonbelopp genom en så kallad konkurrensskadeavgift.

Annons

Saken gäller att de två taxibolagen, i samband med Ulricehamns kommuns upphandling av färdtjänstresor, arbetsresor och riksfärdtjänst, haft otillåten kontakt med varandra via e-post och telefon och gemensamt utarbetat en plan för anbudsinlämning och anbudspriser.

– De två taxibolagen ska i det här fallet agera oberoende av varandra. När konkurrenter har den här typen av kontakter inför anbudsinlämning kan de dra nytta av att de vet om hur den andre kommer att agera. Lever man däremot i ovisshet om hur andra anbudsgivare avser att agera tvingas man lämna sitt bästa anbud, säger Alexander Weidstam, ekonområd på Konkurrensverket och en av dem som jobbat med utredningen, till UT.

”När konkurrerande företag väljer att samarbeta inför anbud i en upphandling i stället för att tävla om uppdraget är det en allvarlig överträdelse av konkurrensreglerna.”
Rikard Jermsten, generaldirektör Konkurrensverket

Alexander Weidstam vill inte uttala sig om hur vanliga den här typen av överträdelser är vid just taxiupphandlingar. Men allvaret vid den här specifika händelsen understryks av att Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten valt att kommentera fallet i ett pressmeddelande.

– När konkurrerande företag väljer att samarbeta inför anbud i en upphandling i stället för att tävla om uppdraget är det en allvarlig överträdelse av konkurrensreglerna. Det sätter konkurrensen ur spel och riskerar att leda till högre priser och sämre villkor för den upphandlande myndigheten, säger Jermsten.

Det färdtjänstavtal som kommunen skulle upphandla omfattade fyra år, med möjlighet till två års förlängning, och planerades att träda i kraft den 1 september 2020. Kommunen uppskattade värdet på upphandlingen till totalt cirka 7 miljoner kronor per år, skriver Konkurrensverket.

Taxi Ulricehamn tilldöms nu en konkurrensskadeavgift på 300 000 kronor och Väner Taxi AB ska betala 1 250 000 kronor för att, enligt Konkurrensverket, ha genomfört ett konkurrensbegränsande samarbete.

Konkurrensverket skriver samtidigt i sitt pressmeddelande att då det är en allvarlig överträdelse av konkurrensreglerna, så motiverar det egentligen att en högre avgift tas ut. När Konkurrensverket fastställd avgifterna har man dock tagit hänsyn till att företagen ”befinner sig i en svår ekonomisk situation och att deras fortlevnad skulle äventyras om konkurrensskadeavgifterna skulle fastställas till högre belopp”.

Olle Broberg, som använts som konsult vid Taxi Ulricehamns upphandling och Kenneth Rosell, delägare och även han med insyn i Taxi Ulricehamns upphandling av färdtjänsten, har avböjt att kommentera händelsen i nuläget. UT har också sökt Mikael Willbo, som är styrelseordförande i båda de bötfällda företagen samt vd i Väner Taxi AB, för en kommentar.

Jens AugustinssonSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons