Trafikhastigheterna ses över
Det är på uppdrag av Ulricehamns kommun som Vectura gjort en hastighetsöversyn. Denna mynnar ut i förslag till hastighetsplan för orterna Blidsberg, Dalum, Timmele, Trädet och Ulricehamn.
I Ulricehamn föreslås 40 respektive 60 kilometer i timmen på huvudvägarna. I lokalnätet föreslås 30 kilometer i bostadsområdena (se skiss).
Vägar i industriområdena föreslås få en begränsad hastighet till 30-40 kilometer i timmen.
Samhällena Timmele, Dalum, Blidsberg och Trädet ligger alla längs väg 46. Här föreslås en hastighetsbegränsning på 40-60 kilometer i timmen genom samhällena, inom tättbebyggt område.
? I Timmele förelås 40 kilometer i timmen.
? I Dalum förelås 40 kilometer söder om korsningen med Rosenstigen och Kyrkvägen och 60 kilometer norr om korsningen.
? I Blidsberg föreslås 40 kilometer i timmen på Ulricehamnsvägen och 60 kilometer i timmen på Falköpingsvägen.
? I Trädet föreslås 60 kilometer i timmen.
Samråd med Trafikverket är viktigt, liksom med Falköpings kommun, skriver Vectura. Det är också viktigt att samråda med allmänheten, med boende och de som i övrigt berörs av förslaget.
Utgångspunkter i förslaget till hastighetsplan har varit vägens funktion och framkomlighet.
Om vägen har en viktig funktion för framkomlighet och tillgänglighet för genomfartstrafik har den högre krav på hastighetsnivå.
Om vägen har mindre anspråk på framkomlighet kan därmed hastighetsbegränsningen utgå från mer lokala behov och förhållanden, skriver Vectura.
I rapporten ingår även detaljerade förslag till vissa vägavsnitt.
Alla korsningspunkter med oskyddade trafikanter på sträckor med 60 kilometer i timmen som föreslagen hastighetsbegränsning måste hastighetssäkras till 30 kilometer i timmen. Det gäller särskilt där oskyddade trafikanter behöver korsa vägen för att nå en hållplats. Några exempel:
? Alla övergångsställen på Tre Rosors väg i Ulricehamn.
? Övergångsstället på Jönköpingsvägen vid anslutning till Hestervägen i Ulricehamn.
? Övergångsstället utanför skolan på Falköpingsvägen (väg 46) i Blidsberg. Detta övergångsställe är mycket viktigt att det hastighetssäkras eftersom många barn passerar här. Om hastigheten inte sänks till 30 kilometer, bör andra alternativ övervägas.
? De fyra övergångsställen längs väg 46 (Centralvägen) samt vid busshållplatsen söder om Industrigatan i Trädet.
? Vid busshållplatsen i Dalum.
På de flesta gator och vägar i de orter som berörs av förslaget gäller i dag hastighetsbegränsningen 50 kilometer i timmen. Flertalet gator utanför skolor och förskolor har tidsbegränsad hastighetsbegränsning till 30 kilometer i timmen.
Inför de förslag till förändringar som nu läggs fram har en analys gjorts. I denna ingår även gjorda hastighetsmätningar.
En jämförelse mellan kommunens hastighetsmätningar och de förslag till hastigheter som nu läggs fram visar i flera fall på stora skillnader. Några exempel:
? Bogesundsgatan. Föreslagen hastighet 40 kilometer i timmen. Uppmätt hastighet 50 kilometer i timmen
? Brunnvägen nor om väg 40. Här föreslås 40 kilometer i timmen. Uppmätt hastighet 60 kilometer i timmen.
? Marbäcksvägen cirka 150 meter söder om Backliden. Här föreslås 40 kilometer i timmen. Uppmätt hastighet 61 kilometer i timmen.
? Villagatan norr om Hemgårdsstigen. Här föreslås 30 kilometer i timmen. Uppmätt hastighet 48 kilometer i timmen.
Tre Rosors väg och Jönköpingsvägen norr om anslutningen till Stenmursgatan har i hastighetsplanen föreslagits en hastighetsbegränsning till 60 kilometer i timmen. En förutsättning för detta är att en bullermätning görs för att säkerställa att bullernivåerna inte överskrider gällande riktvärden.