Tre frågor till Camilla Palm
I år valde ni att inte delta i helgens Turist- och resemässa i Göteborg, varför inte?
– Just nu jobbar vi med ett jättestort strategiprojekt för att utveckla besöksnäringen i Sjuhärad. Genom detta vill vi få fram varför folk kommer hit. Hur tänker folk när de tänker på vår region, vad är det som lockar? När vi är mitt uppe i det här arbetet så kände vi att vi tar ett mellanår från mässan. Tidigare har vi stått med en monter tillsammans med andra kommuner i Sjuhärad.
Vad är det som lockar turister till Ulricehamn?
– För vår del har vi detta med idrottsturismen och vintern. På sommaren är det mer shoppingen, cykling, bussresorna Gårdarna runt sjön och Änglagård. Fler bussar har bokats i år än förra året på Änglagård så det är något vi kommer att satsa vidare på. Man får ju tänka på att detta inte är ett intresse som lever för alltid.
Vad händer hos er framöver?
– Det är en hel del satsningar på vattnet och Åsunden. Vi kommer tillsammans med företag och föreningar att ha Vattnets dag den nionde juni med aktiviteter som att prova på segling och paddla stockbåt. Regionalt så planeras en cykelrunda via Ulricehamn, Tranemo, Svenljunga och Borås. Vi kan då bli de första i Sverige med en nationell skyltning. Även en upplevelsekarta för barn håller på att utvecklas. Då ska barnen kunna gå en runda och lära sig mer om Ulricehamn genom knep och knåp. Den kommer att vara klar till sommaren.
Hur många besökare kommer till Ulricehamn varje år?
– Det gjordes en undersökning för några år sedan som visar av ungefär 1 450 000 personer besöker Ulricehamn varje år. Det är rätt mycket men såklart vill vi få hit mer folk.